در عکّاسی معمولاً با اصطلاحاتی مواجه میشویم که برایمان بیگانه هستند. آنهایی که با عکّاسی سرو کار دارند کمتر و آنهایی که با رشته عکّاسی مرتبط نیستند، در صورت برخورد با این اصطلاحات غریبه هستند. در اینجا تنها لیست اصطلاحات عکّاسی که به ترتیب بیشترین کاربرد را در عکّاسی مقدماتی دارد را معرّفی میکنم.
اصطلاح |
توضیح |
دکمه شاتر Shutter Release |
دکمهای که به واسطه فشردن آن عکس گرفته میشود. |
نیم شات |
به معنی تا نیمه فشار دادن دکمه شاتر میباشد. این عمل باعث واضح سازی تصویر (فوکوس) میگردد. |
شات |
به معنی یک بار فشردن دکمه شاتر و گرفتن یک عکس است. |
Leg time |
مدت زمانی بین فشار دادن دکمه شاتر تا لحظه ثبت تصویر را Leg Time گویند. این موضوع گاهی باعث ایجاد اختلاف بین تصویری که مشاهده و ثبت خواهید کرد میشود. البتّه این تأخیر بسیار اندک است، امّا این زمان برای کاربران حرفه ای چندان خوشایند نیست. |
حسگر تصویر Sensor |
جایی که تصاویر در آن نقش میبندند. سنسور جایگزین فیلم نگاتیو به کار رفته در دوربینهای آنالوگ است. سنسور از نظر فنّاوری به دو دسته CCD و CMOS تقسیم میشوند و ابعاد سنسورها را نسبت به فیلم نگاتیو ۳۵ میلیمتری یا همان Full-Frame میسنجند. |
اتاقک تاریک |
اتاقک تاریک (Dark room) به محلّ قرارگیری سنسور در بدنه دوربین است. |
منظرهیاب |
منظرهیاب روزنه (حفره)ای است که برای گرفتن تصویر در میان آن نگاه میکنید. برخی از دوربینهای دیجیتال منظرهیاب ندارند و فقط از صفحه نمایش استفاده میکنند، امّا تمام DSLRها و اغلب دوربینهای بدون آینه از منظرهیاب استفاده میکنند. |
نمای زنده |
به صفحه نمایش پشت دوربین که میتواند هم زمان تصویر مقابل لنز دوربین را به شما نشان دهد نمای زنده میگویند. |
لنز lens |
لنزها در دوربین، مجموعهای از عدسیهای واگرا و همگرا که تشکیل یک عدسی محدب مرکب را میدهد، هستند. در لنز پرتوهای نوری را که به سمت دوربین و دریچهی ورودی میآیند، در یک نقطه متمرکز میکند. |
قدرت روشنایی |
قدرت روشنایی، یکی از خصوصیّات لنزها میباشد که مشخّص میکند عدسیهای لنز چه مقدار از نور محیط را تلف نمیکنند. به بیان دیگر چه مقدار از نور را از خود عبور میدهند. همچنین از این اصطلاح برای میزان نور ایجاد شده از یک منبع نوری استفاده میشود. |
لنزهای نرمال Prime |
لنز نرمال یا ثابت لنزی است که فقط یک زاویه دید دارد و امکان تغییر آن وجود ندارد. |
لنزهای زوم |
لنزی است که از راهرویی طولانی تشکیل شده که مجموعه عدسیهای زیادی در آن قرار دارد و به خاطر قرار گیری هر یک از این عدسیها در نقطهای مشخّص امکان تغییر زاویه دید فراهم میشود. |
لنز زاویه گسترده |
به لنزهایی که توانایی زاویه دید بسیار وسیعی دارند گفته میشود. |
زاویه دید |
زاویهای که لنز میتواند فضای روبهروی خود را ببیند. سادهتر به زاویهای که میتوان تصویر را مشاهده نمود گفته میشود. مثلاً هر یک از چشم انسان زاویه تقریبی بین 45 الی50 درجه را میببند. |
فیلتر
|
فیلترها وسایلی هستند که جهت تغییر اثراتی در تصویر استفاده میشوند و انواع گوناگونی دارد. برخی از آنها جهت کاهش نور (فیلتر ND)، کاهش اثر غبار (فیلتر UV)، کاهش انعکاس (فیلتر پلارایز |
فاصله کانونی |
فاصله کانونی عبارت است از فاصله محلّ مرکز عدسی تا جایی که تصویر مجازی در دوربین (سنسور) تشکیل شده است. |
ضریب اف f-number |
ضریب اف عددی است که برای مشخّص کردن و اندازه گیری بزرگی (گشودگی) دریچه دیافراگم یک مجموعه نوری استفاده میشود. |
دیافراگم |
دیافراگم مجموعهای از تیغههای فلزی متحدالشکل، متحدالمرکز و متحدالمحیط میباشد که از اطراف به دور بدنه لنز ثابت شده و در مرکز آزاد میباشد و با ایجاد روزهای اجازه عبور نور را میدهد. دیافراگم عملکردی مطابق با مردمک چشم دارد و از آن الگو گرفته شده است. |
تقدم دیافراگم Aperture priority |
در این حالت شما میزان گشودگی روزنه دیافراگم را توسّط دوربین یا یک حلقه بر روی لنز تعیین میکنید و دوربین سرعت باز و بسته شدن شاتر را نسبت به حجم ورودی نور تعیین میکند. این حالت را با نماد A در دوربینهای نیکون و با نماد Av در دوربینهای کانُن نمایش میدهند. |
شاتر |
شاتر مجموعهای از تیغههای فلزی است که به دو صورت مکانیکی و الکترونیکی باز و بسته میشوند. محلّ قرار گیری شاتر بعد از دیافراگم و پشت آینه دوربین در جایی به نام gate است و وظیفه دارد تا با حرکت افقی یا عمودی (منظور باز و بسته شدن) خود طول مدّت زمان عبور نور را خود تعیین نماید. |
سرعت شاتر Shutter Speed |
سرعت شاتر، تعین طول مدّت زمان عبور نور پس از دیافراگم و رسیدن به سنسور دوربین است. باتوجّه به سرعت باز و بسته شدن آن، طول مدّت زمان عبور نور تا سنسور دوربین را تنظیم میکند. سرعت باز و بسته شدن آن در کسری از ثانیه مثلاً 8000/1 ثانیه یا تا چند دقیقه میتواند باشد. که بسته به سرعت باز و بسته شدن تأثیرات مختلفی را بر روی عکس ایجاد میکند. |
تقدم سرعت شاتر |
در این حالت شما طول مدّت زمان باز یا بسته شدن دریچه شاتر را تعیین میکنید و دوربین یهصورت خودکار حجم نور عبوری (گشودگی) دیافراگم را تنظیم مینماید. این حالت را با نماد S در دوربینهای نیکون و با نماد Tv در دوربینهای کانُن نمایش میدهند. |
مُد برنامه ریزی شده Programmed Auto |
در این حالت دوربین بهصورت خودکار با سنجیدن حجم و شدّت نور محیط (عمل نورسنجی) میزان سرعت شاتر، گشودگی دیافراگم و … را تنظیم مینماید و میتوان در این مُد علاوه بر فرمت JPEG میتوان با فرمت RAW عکّاسی نمود. این حالت را با نماد P در تمام دوربینها نمایش میدهند. |
مُد دستی |
در این حالت شما میبایستی کلّیه تنظیمات مربوط به سرعت شاتر، گشودگی دیافراگم، حسّاسیت سنسور دوربین به نور، تراز سفیدی و ... را تعیین نماید و تمامی تنظیمات به عهده کاربر است. |
مُد خودکار Auto |
در این حالت دوربین بهصورت تماماً خودکار تمام قسمتهای دوربین را تنظیم میکند و کاربر تنها باید کلید شاتر (Shutter Release) را فشار دهد تا تصویر ثبت گردد. در این حالت تنها میتوان با فرمت JPEG عکّاسی نمود. |
حسّاسیت سنسور |
به میزان واکنش سنسور دوربین (در قدیم صفحه فیلم) به شدّت نور ISO گویند. ISO یک مقدار عددی استاندارد شده در سیستم جهانی اندازهگیری SI میباشد که با مقدارهای عددی و معمولاً ضریب عددی 2 بیان میشود. مثلاً ISO100، ISO200، ISO400، ISO800 و ... که هرچقدر عدد آن بزرگتر باشد واکنش به نور بیشتر و باعث کاهش کیفیت و افزایش نویز در تصویر میگردد. |
نویز Noise |
نویز نقطههای ریز و نسبتاً نورانی در تصویر است، که حالت دانه دانه بودن یا زبری به آن میدهند. تصاویر گرفته شده در ایزوهای (ISO) بالا نویز زیادی دارند، بنابراین بهتر است که از کمترین ایزویی که میتوانید برای میزان نور (بسته به شرایط نوری محلّ) موجود در صحنه استفاده کنید. |
فوکوس |
فوکوس در عکّاسی یعنی رسیدن به حداکثر وضوح در تصویر. در دوربینهای دیجیتال کاربر با حرکت دادن (چرخاندن) حلقهای در دور لنز اجزای داخلی (عدسیها) لنز حرکت نموده و در نتیجه تصویر به آرامی بر روی سنسور واضح و واضحتر میگردد. |
فوکوس خودکار Auto Focus |
اساساً فوکوس کردن (واضح نمایی) مشکل است، زیرا باید وضوح تصویر را از درون منظرهیاب دوربین تشخیص دهید بنابراین بسیاری از دوربینها با مجهّز شدن به سیستم فوکوس خودکار این عمل را تسهیل کرده و انجام آن را به عهده خود دوربین میگذارند. البتّه وجود حالت فوکوس دستی در بسیاری از مواردی که دوربین قادر به فوکوس روی سوژه نیست، مؤثّر و مورد پسند عکّاسان حرفهای است. |
فوکوس دستی |
همان طور که قبلاً گفته شد، فوکوس دستی در شرایطی مانند نور کم، عکّاسی از فواصل خیلی دور و خیلی نزدیک (ماکروگرافی)، عکّاسی از سوژههای خیلی روشن و خیلی تاریک یا ایجاد جلوههای هنری خاص که فوکوس خودکار قابلیت خود را از دست میدهد به کار میآید. |
شارپنس Sharpness |
پس از فوکوس (واضح سازی) باید دید که تصویر چه میزان جزئیات را نشان میدهد. به میزان جزئیات بیشتر و بهتر در اصطلاح شارپنس میگویند. |
تاری |
"بلور" یا "فولو" یا "تاری" به عدم وضوح یا تار بودن کل یا بخش یا جزئی از تصویر گفته میشود. |
عمق میدان |
عمق میدان یا محدوده فکوس به محدودههایی از تصویر گفته میشود که دارای وضوح بیشتری نسبت به بقیه محدوده است و بهصورت قابل توجّهی فوکوس (واضح) شده باشد. مثلاً تصویر میتواند در مرکز واضح ولی در اطراف خود تار (Blur) باشد یا کلِّ تصویر واضح باشد. یا مثلاً دو سوژه در یک تصویر یکی نزدیک (واضح) و دیگری کمی دورتر (تار) باشد و یا برعکس. |
نورسنجی |
به عمل سنجیدن شدّت و حجم نور، نورسنجی میگویند. نورسنجی دارای حالتهای مختلفی (نقطهای، میانگین، ماتریکس و هایلایت) میباشد. هرکدام کاربرد خاصِّ خود را نسبت به شرایط نوری محیط محلّ تصویر برداری دارد. در نتیجه نورسنجی صحیح تصور خوب ثبت میشود. |
نوردهی Exposure |
نوردهی در عکّاسی عبارت است از مدّت زمان و حجم نوری که وارد اتاق تاریک شده جهت ایجاد تصویر به سطح حسّاس به نور (فیلم یا حسگر تصویر) برخورد مینماید. به تعبیری دیگر میزان نوردهی به فیلم برای تشکیل تصویر برسطح حسّاس به نور را نوردهی مینامیم. |
جبران نوردهی |
جبران نوردهی راهی است برای این که به دوربین بگویید دوست دارید تصویر روشنتر یا تاریکتر باشد. از جبران نوردهی میتوان در بعضی از مُدهای خودکار و نیمه خودکار مانند اولویّت دیافراگم استفاده کرد. جبران نوردهی بر حسب استاپهای نور اندازه گیری میشود. اعداد منفی به تصویر تاریکتر منجر شده و اعداد مثبت عکس روشنتری ایجاد میکنند. |
برکتینگ خودکار Bracketing Auto |
یک قایلبت در دوربین میباشد که به واسطه آن میتوان از سوژه چند عکس با نوردهی متفاوت در بازههای منفی (نور کمتر) تا مثبت (نور بیشتر) ثبت کرد. این قابلیت چند عکس متوالی از سوژه با درجات نوردهی مختلف ثبت میکند تا شما با آسودگی خاطر بهترین را انتخاب کنید. محدوده نوردهی معمولاً بهصورت یک بازه با کم کردن (منفی) و سپس با افزایش (مثبت) نوردهی نمایش داده میشود. |
نوردهی طولانی |
نوردهی طولانی، تصویری است که به مدّت طولانی نوردهی یا از یک سرعت شاتر طولانی استفاده شده است. این تکنیک برای عکّاسی از اجسام ثابت در نور کم یا تبدیل اجسام متحرک به یک تاری هنری مفید است. عکّاسی شبانه با نوردهی طولانی میتواند نتایج بسیار باور نکردنی ایجاد کند. بهعنوان مثال این تکنیکی است که اغلب برای عکّاسی از رد ستارگان (نجومی) مورد استفاده قرار میگیرد. |
بوکه Bokeh |
دایرههای روشنی است که وقتی چراغ یا هر منبع نوری دیگری در تصویر خارج از فوکوس (واضح نباشد) باشند، ایجاد میشوند. بوکه یک افکت منظم برای پس زمینه یک عکس است؛ که از طریق دیافراگمهای باز (گشودگی بیشتر) ایجاد میشود. |
پرسپکتیو |
نشان دادن تصویر سهبعدی بر روی یک صفحه تخت در حالی که اندازه و شکل و فاصله اشیا و اجسام را از یکدیگر نشان دهد. سادهتر به معنی نشان دادن یک تصویر تخت بهصورت بُعد دار (3D) میباشد. |
ترکیببندی Composition |
منظور از کادر بندی یا ترکیببندی در عکّاسی چیدمان مناسب عناصر درون کادر است. به نحوی که بتواند توجّه و چشم مخاطب را به سمت سوژه اصلی در عکس هدایت کند. |
هیستوگرام |
هیستوگرام نموداری است که از طریق آن میتوان مناطق روشن و تاریک تصویر را شناسایی کرد. |
تراز سفیدی White Balance |
به تنظیم بودن رنگ (دما) نور نسبت به نور محیط (نور واقعی) تراز سفیدی گویند. سادهتر اینکه وقتی تصویری را ثبت میکنید گاهی تصویر خیلی زرد یا آبی گردیده است. تراز سفیدی کمک میکند تا تصویر شما نسبت به چیزی که با چشم میبینید یکی باشد مثلاً سفید واقعاً سفید باشد. |
سینکرونیزه |
سینک یا سینکرونیزیشن به سرعت همزمان میان باز شدن کامل پرده شاتر و تخلیه کامل نور فلاش را سرعت سینکرونیزه یا سینک میگویند. |
کفشک Hot Shoe |
کفشک (هات شو) یک اسلات (شکاف) در بالای دوربین برای اضافه کردن لوازم جانبی مانند فلاش نور سریع (Speed light) است. این اصطلاح هیچ ارتباطی با کفش یا درجه حرارت ندارد. |
فلاش |
فلاش به معنای دستور دادن به یک منبع نوری بر روی دوربین یا جدای از آن است که روشن گردد. به عبارت سادهتر فلاش خود یک منبع نور است که به واسطه دستور دوربین در کسری از ثانیه از خود نور (روشن میشود) ایجاد میکند. |
نور اصلی key light |
اصلیترین نور است و نورپردازی چهره با آن انجام میشود، در نتیجه باید قویترین و پرقدرتترین نور باشد. این نور میتواند در پنج موقعیت رامبراند، پروانه، کلاسیک، 30 درجه و نیمه قرار گیرد. |
نور فرعی |
نور فرعی، نوری است که میتواند سایههای ایجاد شده توسّط نور اصلی را کم رنگ کند. از نظر قدرت نباید با نور اصلی یکی باشد زیرا باعث ایجاد سایههای جعلی میشود. |
نور پشت Back light |
نوری که از پشت سر سوژه در عکّاسی تابیده میشود. |
نور پس زمینه |
به نورهای تابیده شده برای روشن کردن مقطعی از صفحه وسایل دیجیتالی یا صحنه گفته میشود. |
اگزیف Exif |
اطلاعاتی شامل تاریخ، مکان جغرافیایی و نیز برخی از تنظیمات دوربین از قبیل دیافراگم، سرعت شاتر، ISO و ... را در اطلاعات بخش عکس گرفته شده نشان میدهد. |
اعوجواج Distortion |
به بخشهای از تصویر که بهصورت محدّب و مغعر در آمده است و باعث گردیده تا خطوط صاف در تصویر بهصورت منحنی تغییر کند اعوجاج گویند که در اثر خطای عدسی لنز است. |
اعوجاج استوانهای Barrel Distortion |
به نقص و عیوبی از لنز که باعث ایجاد تصویر بشکه مانند میشود “اعوجاج بشکهای یا استوانهای” گفته میشود. تصویر به وجود آمده در مرکز فشرده و هرچه به کنارهها میرود گردتر میشود. |
کما |
خطایی مربوط به لنز که باعث میگردد تا جزئیات دایره شکل در تصویر بهصورت بیضی شوند. |
فلر یا نور Flare |
خطای نوری در لنز که باعث میشود پرتوهای نور در تصویر دیده شوند. |
انطباق کانونی |
خطای معروف یه انطباق کانونی یا ابراهگی یا کجراهی است که از مسیر کانون خود منحرف شود. |
ابیراهی کروی Spherical aberration |
اثر اپتیکی مشاهده شده در قطعات اپتیکی است. این اثر هنگامی که پرتوهای نور به لبه عدسی برخورد میکند، به دلیل شکست بیشتر نسبت به پرتوهای نوری که نزدیکتر به مرکز قرار دارد، اتّفاق میافتد. این، انحراف قطعه از حالت عادی را بیان میکند و باعث نقص در تصویر ایجاد شده میگردد. |
ابراهگی رنگی |
عدم انطباق رنگی یا ابیراهی رنگی عبارت است از عدم انطباق رنگهای نور شکست یافته در محلّ همگرایی (تصویر)، که باعث ایجاد تصویر غیر واضح میگردد. این حالت بخاطر ضریب شکست متفاوت رنگها در عدسی ایجاد میشود. |
دامنه دینامیکی
|
دامنه طیف خاکستری بین سیاه و سفید کامل را شامل میشود هر چه دامنه پویایی دوربین گستردهتر باشد، کیفیت رنگی تصویر تولید شده بهتر خواهد بود. |
نوردیده |
چیزی یا قسمتی از تصویر که به آن نور به آن به اندازه رسیده باشد. |
روشنایی زیاد Overexpose |
چیزی یا قسمتی از تصویر که به آن نور بیش از اندازه رسیده باشد. |
روشنایی کم |
روشنایی کم یا تاریک شده: چیزی یا قسمتی از تصویر که به آن نور خیلی کم رسیده باشد. |
تایملَپس Time Lapse |
ویدئویی است که از چسباندن چند عکس گرفته شده از یک چیز یکسان در زمانهای مختلف به یکدیگر ساخته میشود و به نظر میرسد که زمان سریعتر در حال گذر است. تایملَپس را با نوردهی طولانی اشتباه نگیرید، که یک تصویر تنها با یک سرعت شاتر طولانی است. |
اچدیآر |
دامنه دینامیک بالا (High Dinamice Range) با ترکیب چند عکس (معمولاً ۳ یا ۵) به وجود میآیند. برای هر عکس اچدیآر، باید چند عکس با کادر کاملاً یکسان تهیّه کرد و هر عکس باید با نوردهی خاصّی گرفتهشده باشد. به این ترتیب که یک عکس با نوردهی معمولی و بقیه عکسها با نوردهیهای کمتر و بیشتر. با ترکیب عکسها، به عکسی با محدوده دینامیکی بزرگ، دست پیدا میکنیم. |
پاناراما Panorama |
سراسرنما یا پانوراما تکنیکی است که سبب ایجاد عکسهایی با فضای وسیعتری نسبت به عکسهای معمولی میشود. با کنار هم قرار دادن تعدادی عکس معمولی یک عکس پاناراما بهوجود میآیند. |
فرمت جی پ گ |
JPEG فرمتی برای ذخیره سازی عکس در دوربینهای دیجیتال میباشد که کانالهای رنگی آن 8 بیتی است. که یعنی حداکثر 16 میلیون رنگ در این تصویر ذخیره میشود. با ذخیره کردن عکس با این فرمت کیفیت آن کاهش پیدا میکند. |
فرمت خام RAW |
فرمتRAW، یکی دیگر از فرمت ذخیره سازی عکس میباشد که کانالهای رنگی آن 12 و 14 بیتی میباشد. این فرمت فضای زیادی را اشغال میکند و هیچ گونه پردازش و فشردهسازی روی آن صورت نمیگیرد کیفیت عکس بالا میباشد. به همین دلیل فرمت خام هم گفته میشود. |
فرمت خام |
فرمت غیر فشرده دیگری که در برخی از دوربینها به کار رفت است. این فرمت استاندارد صنعت چاپ است. تصاویر با این فرمت از کیفیت بالایی در چاپ برخوردار هستند. |
اشباع Saturation |
یکی از صفات رنگ است و عبارت است از میزان خلوص یک رنگ از رنگ سفید. یعنی اگر نور سفید را به یک رنگ اضافه کنیم درجه اشباع آن کم میشود و اگر نور سفید را از یک رنگ بگیریم آن رنگ اشباع شدهتر و خالصتر به نظر میرسد. |
کنتراست |
تمایز میان روشنائیهای مختلف در تصویر. |
روشنایی Brightness |
به ارزش یک پیکسل در تصویر الکترونیکی که میزان روشنایی خود را از سیاه به سفید نشان میدهد “روشنایی” گفته میشود. اغلب سطوح روشنایی را از ۰ (سیاه) تا ۲۵۵ (سفید) نشان میدهند. |
روشن کردن |
روشن کردن قسمتهایی از عکس با استفاده ازنرمافزار یا تاریکخانه. |
تیره کردن Burning |
تیره کردن قسمتهایی از عکس با استفاده از نرمافزار یا تاریکخانه. |
عکّاسی پیاپی |
به توانایی گرفتن عکسهای متعدد و پشت سر هم تا زمانی که دکمه شاتر پایین نگه داشته شده است، Burst Mode یا Continuous گفته میشود. |
نمای بسته Close Up |
کلوز آپ : نمایی که روی صورت شخص متمرکز باشه. از نمای بستهترین (نزدیکترین) نما تا نیم تنه. |
لانگ شات |
نمایی که تمام قامت شخص، توی اون پیدا باشه. |
مدیوم شات Medium Shot |
نمایی که روی هیکل شخص متمرکز باشه. از نیم تنه تا تمام قد. |
تیل شات |
نمای از پشت سر. |
تیلت Tilt |
چرخش عمودی (بالا و پایین) دوربین روی یه مرکز دوران مثل سهپایه یا روی دست. |
پَن |
چرخش افقی (چپ و راست) دوربین روی یه مرکز دَوَران مثل سهپایه یا روی دست. |
Extreme Long Shot
|
نمای کاملاً دور یا نمای بسیار باز میباشد مثلاً تصویر بسیار دور از یک دهکده یا کویر. |
Extreme Close Up Shot |
اکستریم کلوز آپ یا بیک کلوز آپ: نمای کاملاً نزدیک یا نمای بسیار بسته میباشد. مثلاً تصویر دو چشم انسان. |
فضای خالی بالای سر Head Room |
سوژه در کادر باید طوری قرار گیرد که فضای خالی در بالای سر او وجود داشته باشد و کادر بعد از آن بسته شود. تا در عکس باعث ایجاد حس تنفس، آرامش ذهنی و فضایی برای تنفس فکر میباشد. |
زاویه دماغی |
در عکّاسی باید بطور استاندارد یک فضای خالی جلو صورت سوژه قرار داد. در غیر این صورت احسّاس خفگی، عدم رضایت و به انتها رسیدن به مخاطب القا میشود. |
آفتابگیر Lens Hood |
نورگیر جلو لنز: مانع از دریافت نور مستقیم خورشید که ازکنار میتابد میشود. |
لامپ کمک فوکوس |
فوکوس اتوماتیک روی سوژه در شرایط نور کم یکی از مشکلات دوربینها است. برخی از دوربینها این مشکل را با تعبیه کردن یک لامپ کوچک و تابش نور روی سوژه برطرف کردهاند برخی از دوربینها نیز برای این منظور مجهّز به لامپ مادون قرمز هستند تا با تابش نور مرئی موجب انحراف تمرکز سوژه نشوند. |
بافر |
زمانی که دکمه شاتر را فشار میدهید، سنسور دوربین تصویر را دریافت و آن را به پردازنده ارسال میکند تا یک تصویر فشرده شده JPEG از دادههای اوّلیه که RAW خوانده میشوند و حجم بالای دارند تولید و در نهایت در کارت حافظه دوربین ذخیره شود. نتیجه زمان این مراحل هر چه طولانیتر شود باعث میشود دوربین دیرتر آماده ثبت عکس بعدی گردد. که در نتیجه آن شما فرصت ثبت یک لحظه به یاد ماندنی را از دست خواهید داد. برای اجتناب از این تأخیر و افزایش سرعت عکسبرداری، دوربینها از حافظه میانی به نام بافر استفاده میکنند، به این صورت که تصویر خام از سنسور به بافر منتقل و در نتیجه دوربین بلافاصله آماده برداشت عکس بعدی میشود، در این حالت دوربین در چرخه جداگانه، تصاویر را از بافر به پردازنده جهت پردازش یا ذخیره بر روی کارت حافظه منتقل میکند. |
تفکیک رنگ |
تعداد کل رنگھایی که در تصویر میتواند باشد. |
پیکسل Pixel |
پیکسل کوچکترین جزء یک تصویر دیجیتال است (یک نقطه از یک تصویر). از نظر فنّی یک پیکسل عبارت است از یک مجموعه سه لایه متشکل از یک دیود حسّاس به نور. زمانی که میگویند یک سنسور با ابعاد ۳۶× ۲۴میلیمتر(تقریباً به اندازه یک تمبر پستی) دارای ۲۴ میلیون پیکسل (۲۴ مگاپیکسل) است، میتوان به راحتی به پیچیدگی فناوری ساخت سنسور پی برد. |
پَنینگِ |
پنینگ نام تکنیکی در عکّاسی میباشد که برای نشان دادن تحرک یا القای حرکت سوژهها به کار میرود. پنینگ در حقیقت به حرکات افقی، عمودی و یا چرخشیِ یک تصویر ثابت اشاره دارد. در این تکنیک سوژه اصلی متحرک است که آن را از محیط ثابت اطرافش مجزا میکند یا سوژه ثابت است و دوربین حرکت میکند که عکّاسی هر دو حالت منجر به القای حس تحرک در عکس میشوند. |
سبک
|
سبک بر گرفته از تکنیکها، نو آوری و خلّاقیت به همراه علایق شخصی عکّاس است که به واسطه تلفیق با مفهومی از هنرهای تجسمی عکسهای خود را به شیوه اختصاصی و منحصر به فرد خود در ژانرهای مختلف به کار میگیرد. برخی از سبکهای هنرهای تجسمی که عکّاس از آن سبک شخصی خود را استخراج میکند شامل سبک عکّاسی هنری، مفهومی، انتزاعی، هیجاننمایی، نوهیجاننمایی، دریافتگری، فراواقعگرایی، آیندهگری، سادهگرایی، حجمگرایی، و... است. |
ژانر |
ژانر در هنر به معنی طبقه بندی آن هنر است. هر ژانر به مجموعهای از ویژگیهای مشترکی اشاره دارد که دسته بندیِ اشکالِ گوناگونِ بیان هنری را امکانپذیر میکند. امروزه بخاطر گستردگی در هنر آن را به ژانرهای مختلفی طبقه بندی میکنند. در هنر عکّاسی نیز مانند هنرهای دیگر با رشد متدهای جدید فکری این طبقه بندی وجود دارد. ژانر دارای یک قاعده کلّی و ثابت است که بر اساس اصول پایه قوانین آن عکّاسی صورت میگیرد. برای مثال برخی از ژانرهای عکّاسی شامل: ژانر نجومی، حیات وحش، طبیعت، منظره و ... |
منبع: برگرفته شده از کتاب آموزش صفر تا صد اصول پایه عکّاسی دیجیتال نویسنده: حمید حساس